Jak powinna wyglądać dieta przed ciążą?

2015-06-28
Jak powinna wyglądać dieta przed ciążą?

Aby lepiej przygotować organizm do trudnego okresu, jakim jest ciąża, warto już w trakcie starań o dziecko zmienić nieco dietę. Dzięki temu zajście w ciążę będzie łatwiejsze, a potomek zdrowy.

Dieta przed ciążą – dlaczego tak ważna?

Wiele par ma problem z poczęciem potomka – wielki wpływ na to może mieć niewłaściwe odżywianie. Przy czym wielu ludzi zapomina o jednym – nie tylko kobieta powinna o siebie dbać i właściwie odżywiać. To samo dotyczy mężczyzny! Zła dieta może skutkować spadkiem jego płodności i kłopotami z zajściem partnerki w ciążę.

Jeśli chodzi o kobiety, powinny one zadbać o idealną wagę – chodzi nie tylko o fakt, że w czasie ciąży zwykle tyje się około 13 kilogramów (więc lepiej ważyć mniej, żeby się nie roztyć), lecz również o zdrowie dzidziusia. Niedowaga mamy może spowodować zaburzenia w rozwoju płodu, a nawet poronienie. Z kolei nadwaga to prosta droga do cukrzycy oraz nadciśnienia.
    
Mężczyźni także powinni zadbać o swoją wagę, ponieważ otyłość sprzyja gorszej ruchliwości plemników. Panowie powinni zatem wybrać produkty bogate w cynk, selen, karnitynę, witaminę C, E oraz A. Konieczne jest także unikanie fast foodów i większej ilości alkoholu.

    
Co jeść? Kilka ważnych porad

Panie, które starają się o dziecko, powinny szczególnie o siebie dbać i zdrowo się odżywiać. Należy koniecznie:

1. Jeść dużo warzyw i owoców. Dobrze jest zadbać o różnorodność i jeść zarówno warzywa oraz owoce zielone, czerwone, pomarańczowe, jak też żółte. Chodzi o to, aby organizm bogaty był w różne witaminy i minerały, a nie miał nadmiaru tylko jednej.

2. Unikać cukrów. Wysoki poziom glukozy we krwi zaburza równowagę hormonalną całego organizmu i utrudnia zajście w ciążę.

3. Jeść dużo produktów mlecznych. Nabiał jest źródłem witaminy A, która pomoże zbudować zdrowy układ kostny dziecka. Obecność w organizmie przyszłej mamy wapnia zapobiegnie też problemom, które mogłyby wystąpić w trakcie ciąży – płód "wyciąga" wapń z jej organizmu, przez co między innymi psują się zęby. Spożywanie 4 produktów mlecznych dziennie sprawi, że odpowiednia ilość wapnia pozostanie kiedyś zarówno w organizmie matki, jak i dziecka.

4. Jeść dużo ryb i owoców morza. To źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Zadbają one o prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka, jego oczy oraz odporność.

5. Wybierać produkty pełnoziarniste. Są one świetnym źródłem kwasu foliowego, który jest ważny dla kobiety zarówno przed ciążą, jak i w trakcie jej trwania. Kwas foliowy jest obecny także w zielonych warzywach liściastych, jak brukselka czy szpinak. Mała ilość kwasu foliowego może prowadzić do wad rozwojowych układu nerwowego dziecka lub powodować samoistne poronienia. Trzeba go koniecznie przyjmować przed ciążą i później – aż do końca 12. tygodnia.



Komentarze