Nauka języka u dzieci – jak wcześnie zacząć?

2017-10-29
Nauka języka u dzieci – jak wcześnie zacząć?

Dziecko rozwija się najintensywniej w ciągu pierwszych czterech lat życia. Uczy się poprzez obserwację, słuchanie rodziców, dotyk. Wielu rodziców uważa, że okres ten to najlepsza okazja, aby rozpocząć naukę języka obcego. Czy aby nie za wcześnie?

Dziecięca efektywność

Dzieci chłoną informacje jak gąbka. Bardzo szybko uczą się nowych rzeczy, zapamiętują i powtarzają. To dlatego, że w ich głowach nie ma jeszcze utartych schematów, a organizm znajduje się w fazie najbardziej intensywnego rozwoju. Jest jednak druga strona tego medalu – szkraby równie szybko zapominają nabyte informacje i mają trudności z koncentracją. Kilkuletnie dziecko potrafi skupić uwagę na jednym zagadnieniu nie dłużej niż 30 minut. Tak jest zarówno w przypadku przedszkolaków, jak i pierwszoklasistów. Według badań, dopiero w 2 klasie szkoły podstawowej umiejętności te ewoluują. Dzieje się tak, ponieważ dziecko wreszcie zaczyna zdawać sobie sprawę z celu edukacji, częściej analizuje i zagłębia się w przemyślenia. Na kolejnych etapach nauki również nauczyciele oceniają dzieci coraz bardziej miarodajnie, więc te zyskują motywację, by uczyć się dłużej, nawet jeśli obywa się to kosztem zabawy. Z biegiem czasu jednak ich percepcja staje się bardziej ukierunkowana. Uczą się tylko tego, czego naprawdę chcą, zaniedbując niejednokrotnie inne dziedziny. Ale wiedza i tendencje wykształcone za młodu będą rozwijały się w przyszłości. Dlatego tak ważne jest, aby pewnych rzeczy uczyć dzieci już od wczesnych lat. Tak jest np. z umiejętnością i nawykiem czytania, a także z nauką języków obcych.

 

Nauka języka u małolata – od kiedy?

Wiemy, że język kształtuje odbierany świat w określony sposób – poprzez nazywanie przedmiotów i pojęć, specyficzne naleciałości oraz mowę potoczną. Widzenie świata przez długi czas wyłącznie przez pryzmat rodzimego języka sprawia nam trudności w zobaczeniu go i zrozumieniu poprzez inny język. Najlepiej więc zapoznać dziecko z drugim językiem stosunkowo wcześnie. Do siódmego roku życia dziecięcy aparat mowy jest bardzo plastyczny, inaczej też kształtują się wzorce słuchowe. Sensownie będzie rozpocząć naukę języka obcego zanim wyślemy dziecko do szkoły podstawowej. Pytanie tylko – kiedy dokładnie?

Wielu rodziców przekonanych jest o tym, że dziecko należy uczyć obcych słówek bardzo wcześnie, nawet zaraz po narodzinach, głównie metodą osłuchiwania się z językiem. Nie zawsze jednak jest to sytuacja naturalna. W zasadzie istnieje tylko jeden rodzaj okoliczności, gdy tak wczesna nauka jest uzasadniona i ma sens – jeśli dziecko ma dwujęzycznych rodziców. W innych przypadkach przyśpieszanie nauki języka obcego będzie sztuczne i może przysporzyć dziecku kłopotów na dalszej drodze edukacji. Jeśli rodzic sam nie jest poliglotą, a drugi język zna „o tyle, o ile”, wpoi swojej latorośli błędy, których trudno będzie się jej potem wyzbyć. Poza tym dziecko uczone jednego języka naturalnie, a drugiego sztucznie, może mylić słowa, końcówki i odmianę. To niezbyt dobry pomysł również wtedy, gdy istnieje podejrzenie wady wymowy lub opóźnień rozwojowych u malucha. Wniosek? Najlepiej wystartować z nauką drugiego języka, gdy będziemy pewni, że nie ma ku temu przeciwwskazań. Ważne jest również to, by dziecko uczyło się od profesjonalisty, czyli wykwalifikowanego nauczyciela lub native speakera. Pamiętajmy też, że konwencjonalne metody nauki nie są efektywne w przypadku małych dzieci. Jak zatem pracować z nimi nad językiem, by nauka była skuteczna?

 

Rozrywka z domieszką nauki

Nauka poprzez zabawę to bodaj najlepsza forma przemycania wiedzy do dziecięcych umysłów. To jednocześnie coś w rodzaju niewinnego oszustwa – dzieci nie mogą bowiem zdawać sobie sprawy z właściwego celu gier i zabaw edukacyjnych. Uczestniczą w nich zazwyczaj chętnie i skupiają się na stronie rozrywkowej, przy okazji zapamiętując przedstawione im informacje i fakty. Język najlepiej prezentować dzieciom w formie obrazkowej i słuchowej, by nie wymagało to od nich zbyt intensywnego zaangażowania umysłowego (szybko się znudzą), a jednocześnie pozwalało zapamiętać linię fonetyczną. Oczywiście jeśli zabawa, to najlepiej w gronie innych dzieci!

Jeśli myślisz o rozpoczęciu nauki języka obcego dla swojego dziecka, sprawdź kursy od ESKK.



Komentarze