O pedagogice Montessori

2018-01-12
O pedagogice Montessori

Włoska lekarka Maria Montessori swoje życie poświęciła badaniom nad rozwojem najmłodszych. Urodziła się we Włoszech w 1870 roku, a zmarła w wieku 82 lat w Holandii. Dr Montessori była prawdziwym pionierem oryginalnego i autorskiego podejścia do tematyki edukacji dzieci.

Od 1900 była profesorem pedagogiki na Uniwersytecie w Rzymie. Jej ówczesne dzieła skupiały się na tematyce praw kobiet, po pewnym czasie jednak ewoluowały w stronę całkiem oryginalnego podejścia do edukacji dzieci. Jej sukcesy w tej dziedzinie we Włoszech doprowadziły do ​​międzynarodowego uznania. Przeszło 40 lat podróżowała po całym świecie, z wykładami na temat pedagogiki dziecięcej. Pochłaniało ją nie tylko pisanie ale także opracowania projektów szkoleniowych. Zajmowała się głównie dziećmi z problemami psychologicznymi. Metoda Montessori została powszechnie uznana i rozpowszechniona na całym świecie.

Główne teorie procedury Montessori:

  • każde dziecko rodzi się z twórczym potencjałem oraz rzeczywistą żądzą rozumienia świata,
  • każde dziecko posiada prawo być właściwie traktowanym,
  • stworzenie maluchowi stosownych warunków do rozwoju zarówno w szkole, jak  i w domu, pomoże rozwijać jego spontaniczny potencjał,
  • dzieci muszą czuć się swobodnie oraz bezpiecznie w środowisku, w którym przebywają. Przyjazne otoczenie pozwoli im działać w ramach ich grupy społecznej,
  • dzieci powinny być zaopatrzone w celowo dla nich przygotowywane materiały do nauki, które pomogą im studiować rzeczywistość i dzięki którym zdołają modyfikować ich fundamentalne umiejętności poznawcze,
  • mieszanie grup wiekowych ma pomóc dzieciom rozwijać się w ich własnym tempie.

Maria Montessori, twórczyni metody wychowywania nazwaną jej nazwiskiem, twierdziła, iż w dziecku w pierwszej kolejności należy wykształcić zmysły, a dopiero później przejść do edukacji intelektu. Pogląd ten jest nadal aktualny i stosowany w placówkach edukujących dzieci. Zgodnie z metodą Montessori nauczanie dopasowane jest do osobistego tempa progresu psychologicznego dziecka. Maria Montessori twierdziła, że kluczowym zadaniem jest wspieranie przez pedagogikę spontaniczności oraz twórczości dzieci oraz stwarzanie im optymalnych warunków do kompleksowego rozwoju.

Autor: Prywatne Przedszkole Montessori-House z Krakowa



Komentarze