Jadłospis dla rocznego dziecka

2015-05-12
Jadłospis dla rocznego dziecka

Jest sprawą oczywistą, że właściwe żywienie to niezbędny element prawidłowego rozwoju dziecka. Kiedy maluch kończy pierwszy rok życia, należy uwzględnić pewne zmiany w jadłospisie, gwarantujące zaspokojenie zapotrzebowania energetycznego organizmu.

W tym okresie życia dziecko powinno spożywać 4 do 5 posiłków w ciągu dnia o wartości łącznej około 800 kalorii. Bardzo ważne jest kształtowanie nawyków regularnego jedzenia, przy czym posiłki muszą być zróżnicowane, a wielkość porcji odpowiednia do potrzeb i możliwości dziecka. Nadal bardzo istotną rolę w diecie musi odgrywać mleko i jego przetwory, dostarczają one bowiem niezwykle cennego wapnia, niezbędnego do prawidłowego rozwoju kości i zębów oraz łatwo przyswajalnego białka. Aż do ukończenia trzeciego roku życia dobrze jest podawać mleko modyfikowane, zawierające wapń, żelazo, witaminę D oraz prebiotyki. Należy obok tego stopniowo wprowadzać lekkostrawne i wysokiej jakości produkty mięsne oraz pełnoziarniste pieczywo, kasze, makarony, które dostarczą organizmowi niezbędnych węglowodanów.

W jadłospisie rocznego dziecka nie może oczywiście zabraknąć warzyw i owoców, zarówno gotowanych, jak i surowych. Trzeba jednak wprowadzać je powoli, uważnie obserwując reakcję organizmu, w niektórych przypadkach mogą się bowiem pojawić objawy alergii. Najbardziej bezpieczne pod tym względem, jeśli chodzi o warzywa, są ziemniaki, marchew, kalafior, cukinia, fasolka szparagowa. Warzywa są tak bogatym źródłem witamin, soli mineralnych i błonnika, że koniecznie powinny znajdować się w codziennej diecie. Jeśli zaś maluch wykazuje niechęć wobec nich, spróbujmy zastosować urozmaicenia, na przykład w postaci bardzo kolorowych sałatek.

W żadnym razie nie powinniśmy natomiast serwować dziecku menu dorosłych, zarówno ze względu na duże ilości soli, cukru czy innych przypraw, jak i z uwagi na sposób przygotowywania potraw (smażone, pieczone). Szkodliwe dla malucha są także słodycze. Zamiast nich można dawać owoce, słodkie desery mleczno-owocowe, kisiel, sok owocowy z wodą gazowaną, galaretkę, w ostateczności domowe ciasto. Absolutnie niewskazane są chipsy, batoniki czy słodkie napoje gazowane.



Komentarze